Foto: csitscenter
1. Relatiile cu oamenii apropiati
Ok…te afli in cautarea unui job si cred ca si tu esti de acord ca este important sa stii cat mai multe directii si piste pentru a-ti mari cat mai mult sansele de angajare.
Haideti sa le luam pe rand. In primul rand este important sa faci cunoscut cat mai multor prieteni si cunostinte ca esti in cautarea unui job. Prietenii sunt primii care vor reactiona de cele mai multe ori prompt la problema ta. Pentru ca te cunosc vor fi empatici si cei mai multi vor incerca sa te sustina. Legat de cunostinte, cel mai potrivit ar fi sa te vezi „face to face“ cu cat mai multi. Poti fi chiar tu cel care organizeaza o iesire cu prietenii, fosti colegi de liceu sau de facultate, fosti colegi de munca, etc. Este un bun prilej sa afli ce face fiecare si cum au evoluat pe plan profesional, si daca unul dintre ei stie sau poate intermedia o potentiala angajare pentru tine. Mie mi s-a intamplat sa aflu de job-ul la care lucrez in prezent de la o fosta colega de facultate, pe care am reintalnit-o in urma unei iesiri cu colegii de facultate.
Oamenii reactioneaza diferit. Unii sunt pasivi si se multumesc la o ridicare de umeri, altii vin cu solutii concrete, altii sunt comozi sau sunt in pana de idei, pentru ca nu au trecut printr-o experienta similara. Tocmai pentru ca exista diversitatea asta de situatii, nu te sfii sa pui intrebari sau sa rogi acolo unde este cazul, sa-ti fie trimisa aplicatia direct la departamentul de HR, sub forma unei aplicatii spontane. Pana la urma, nu ai de unde sa stii de unde sare iepurele. Poate fi o idee buna sa mentionezi in scrisoare de intentie ca te afli in cautarea unui job, si ca esti de parere ca cea mai buna metoda este sa fii proactiv, tocmai din acest motiv vrei sa abordezi lucrurile in felul acesta.
Tu te folosesti de toate cunostintele pe care le ai, pentru a-ti gasi job-ul dorit? Daca, nu ce te opreste?
2. Net-ul si retele sociale
Te poti folosi de mail ca sa trimiti cat mai multor oameni din lista ta de mail o cerere de ajutor. Prezinta-le succint situatia in care te afli, job-ul pe care il cauti, sau daca nu stii sigur ce pozitie cauti, poti specifica in linii generale, domeniile in care ai vrea sa lucrezi si nivelul de experienta pe care l-ai atins in fiecare dintre ele. Roaga-i sa te aiba in vedere in situatia in care se fac angajari la firma la care lucreaza sau in cazul in care vor afla de un job care iti poate fi cat de cat potrivit. Recomand sa atasezi un CV la mail-ul pe care il trimiti. De ce nu, poti pune un titlu mare si lat la status-ul de pe mess, sau skype, important este sa iti faci cunoscuta situatia. De ce este important acest aspect- “sa bati toba” ca esti in cautare de job? Pentru ca, in primul rand este la indemana si nu te costa timp sau implicare, apoi pentru ca sunt multi angajatori care inca fac angajarea prin campanii informale de recrutare, neapeland la un departament de HR (sunt situatii, si am intalnit cateva, in care nu exista departament de HR). In cazul acestor firme, anagajarea se face pe baza de recomandare din interior si se pare ca se multe ori aceasta metoda a fost suficient de buna, ca sa nu fie nevoie schimbarea ei prin campanii de HR. Este cazul meu si mai stiu cateva care sustin idea.
De ce nu, poti face cunoscut faptul ca iti cauti un job in cadrul tuturor retelelor sociale in care activezi. Daca esti activ pe Facebook si ai reusit “sa strangi” o lista de oameni/prieteni/cunostinte, fa cunoscut ca iti cauti un job si cere recomandarea unui potential job. O idee, ar fi sa faci o cauza de gasire de job printre cunoscuti, prin care sa le ceri ajutorul.
Simti ca te opreste ceva in afisarea publica a status-ului “caut job”? Iti recomand sa incepi cu pasi mici, dar relevanti pentru ca te ajuta sa constientizezi ca a cere ajutorul, chiar si in modul de a-ti promova cautarea de job, nu este un lucru de care sa-ti fie rusine.
3. Retele profesionale
Un amic de-al meu a folosit o motoda interesanta pentru a-si gasi un job. In primul rand a avut o atitudine proactiva si asta l-a diferentiat mult de restul canditatilor. A abordat persoanele de la diferite firme catre care isi trimitea aplicatia prin intermediul retelelor profesionale, de exemplu, linkedin. Cum functioneaza astfel de retele? Dupa cum este de asteptat, trebuie sa completezi un profil profesional, urmand sablonul unui CV. Fiind o retea profesionala, poti sa iti adaugi contacte in lista ta de prieteni, atat timp cat exista un punct comun in cadrul profilului, dezvoltandu-ti in acest fel propria retea profesionala. De exemplu, persoana pe care vrei sa adaugi in lista a absolvit acceasi facultate, sau ati aderat amandoi la un grup profesional comun de pe linkedin, sau ati fost/sunteti colegi la un fost/actual loc de munca, etc. Pentru persoanele cu care nu ai nici un element comun, trebuie sa apelezi la o alta persoana din lista ta care are deja o legatura stabilita, si te poate recomanda, si tot asa. Ideea este simpla: cu cat ai mai multe contacte in lista de pe linkedin, cu atat ai acces mai repede la persoane cu care vrei sa intri in contact. Si, ati ghicit, ce cele mai multe ori persoanele care reprezinta un interes real pentru tine, acela de a-ti gasi un loc de munca, sunt cele de la departamentul de HR sau team leaderi sau project mangeri, persoane cu functii de conducere. Aceste retele sociale cum este de exemplu linkedin, usureaza foarte mult munca celor de la HR, si de ce ne-ar usura-o si noua, cei care cautam un loc de munca. Amicul despre care va spuneam a procedat asa: dupa ce a intrat in contact cu o anumita persoana vizata, ii trimitea un mesaj care includea o mica prezentare succinta a profilului si a locului de munca cautat, propunandu-le totodata o intalnire pentru a se cunoaste si a vedea daca pot exista interese comune in eventualitatea unei colaborari.
Care ar fi avantajul unei astfel de abordari? In primul rand pleci de la o premisa comuna: atat tu cat si persoana catre care te adresezi folositi aceeasi retea profesionala. Apoi, esti transparent prin prisma relatiilor si profilului pe care l-ai creat. In cazul cel mai bun, sunt persoane care iti recomanda munca prin posturi si acest lucru nu are decat sa fie o mare bila alba pentru tine. Cu atat mai bine daca te-ai inscris in anumite grupuri profesionale, conexe cu tipul de activitate pe care il desfasori. Lucrurile sunt abordate un pic altfel, nu esti un simplu candidat, ci o persoana care vine cu o propunere de intalnire, iar acest lucru poate face o diferenta consistenta. Exemplul amicului de care va spun a fost foarte bine intampinat de catre oamenii de resurse umane, si multi l-au felicitat si l-au intrebat cum de s-a gandit sa abordeze lucrurile altfel, altfel fata de evident, restul candidatilor, care abordau doar atitudinea “am aplicat”/“astept sa fiu sunat”.
Ce faci daca nu stii numele persoanei de la resurse umane? Foarte simplu, il cauti! De cele mai multe ori, persoanele de la HR au conturi pe site-urile de tipul linkedin, acestea fiind o buna modalitate de a recruta. Asa ca incearca sa incluzi in cautarea unei persoane filtre ca tara, numele firmei si departamentul de HR.
Tu folosesti retele profesionale? Daca nu, ce te impiedica? Un nou profil de completat? Daca da, contrapune in balanta avantajele prezentate mai sus.
4. Intalniri ocazionale
Iti recomand, daca poti, sa te duci la cat mai multe intalniri la care stii ca participa oameni din diverse medii profesionale. De exemplu, am reusit sa merg pe baza de invitatie la Evenimentul Coaching/Training 2010. Ma gandeam sincer cum voi reusi sa interactionez cu oameni pe care ii credeam mai sofisticati, si care imi vor pune de la primul salut o carte de vizita in mana (cu atat mai mult cu cat eu nu aveam una). Cred ca raspunsul consta in a fii cat se poate de simplu, de natural si sa fii deschis. Daca nu ai o carte de vizita, spune asta. Poti argumenta ca esti in prezent esti in cautarea unui loc de munca (daca este cazul) si ca ai avut placerea cu acesta ocazie sa nu mai iei cu tine, niste carti de vizita plicticoase de la fostul loc de munca, dar ca vei raspunde cu un replay la adresa de mail din cartea de vizita pentru a face in acest fel schimb de contacte.
Va dau un mic exemplu pe care l-am trait eu. La una dintre intalnire acestea, fiind in toaleta, m-am oferit sa ajut o doamna are nu-si mai putea scoate clama din par :). Asta a fost un moment bun sa intru in discutie si sa dau curs “intalniri”. In cateva minute am aflat ca si persoana respectiva isi cauta un job, si ca lucrase ani buni intr-o multinationala, intr-o pozitie de conducere. Am avut o interesanta discutie despre situatia pietei de recrutare, despre sanse si oportunitati si am primit niste idei faine. Am trimis mail si mi s-a raspuns.
In alta situatie nu am facut decat sa urmaresc cum procedeaza alte persoane cand doresc sa se introduca singure unei alteia pe care vor sa o cunoasca din diverse motive. Am observat ca imediat ce se prezinta se face schimbul acesta de carti de vizita, si apoi are loc o discutie mai lunga sau mai scurta, dar ca sunt si persoane mai “tinere” sau mai “neexperimentate” care nu au foarte multe de spus, dar au in schimb curajul sa mearga si sa ceara o carte de vizita si sa aduca o apreciere odata cu ea sau o formula prin care sa sugereze ca nu isi doresc acea carte de vizita pentru colectia de acasa, ci pentru ca ii vad utilitatea si apreciaza persoana in cauza.
Alta data am participat la un eveniment de doua zile organizat cu ocazia lansarii Scolii Vocationale A Treia Cafea. Una dintre prezentari a fost sustinuta de o persoana care lucra ca si recruiter de mai bine de 5 ani pe piata din Romania. Nu am avut cum sa cer o carte de vizita dar am luat legatura cu organizatori si am obtinut in felul acesta o adresa de contact. Am scris, si mi s-a raspuns si chiar intr-un mod concret (era vorba de o posibila angajare pentru in job in Praga).
Tu profiti de intalnirile din viata ta? Esti atent si alert sa “le vezi” si sa le dai curs sa se intample?